Miksi yritysten tulisi aina valvoa tietoverkkojaan
Tiedot ovat yksi yrityksen arvokkaimmista resursseista, siksi tiedon suojaaminen on tärkeää.

Yritykset, jotka ovat kokeneet itse hyökkäyksen, suhtautuvat verkon tietoturvaan vakavasti. Epäilemättä haitallinen virus tai kalasteluyritys panee tietoturva-asioihin vauhtia. Viisainta on tietysti hoitaa asiat kuntoon etukäteen. Hyvin toteutettu tietoturvajärjestelmä antaa riittävät työkalut viruksien ja haittaohjelmien estämiseen.
PK-yrityksissä usein kuulee näkemyksen, että "ei meillä ole mitään hakkereita kiinnostavaa kriittistä tietoa" ja siksi he uskovat, että tietoverkkohuhat eivät koske heitä. Täytyy muistaa, että monet haittaohjelmahyökkäykset ovat harkitsemattomia. Voimakas Mydoom-virus ja sen erilaiset muunnokset kohdistuivat suhteessa enemmän pk-sektoriin, kuin suurempiin yrityksiin. Pk-yritykset ovat alttiimpia, koska niillä ei ole turvatoimenpiteet kunnossa.
Tietoverkkorikolliset ovat asiantuntijoita, jotka löytävät tietokoneissa tai palvelimilla toimivien ohjelmistojen haavoittuvuuksia ja kehittävät haitallisia koodeja hyödyntääkseen niitä. He ohjaavat hyökkäyksiä yhdessä yrityksessä, erityisesti varastamalla immateriaalioikeuksia kilpailijaltaan, tai he käynnistävät joukon mielivaltaisia hyökkäyksiä sattumanvaraisesti.
“Complacency is no longer an option when it comes to cyber-crime”

Virukset ja madot voivat olla apuväline troijalaisille, jotka keräävät henkilökohtaisia tietoja tai asettuvat palvelimiin. Vielä dramaattisempi on palvelunestohyökkäys (DoS, Service Denial of Service), joka poistaa kohdealueen upottamalla siihen vääriä tietoja. Se on verkkorikollisten suosikkistrategia, kiristetään yritystä, elleivät he maksa lunnaita. Samaan aikaan roskapostin vaaroja ei pidä aliarvioida. Roskapostit ovat tietokalasteluhyökkäyksiä, jotka varastavat henkilökohtaisia tietoja, kuten luottokorttitietoja.
Tietoturva
Koska digitaalimuutos tuo uusia uhkia ja mahdollisuuksia, yritysten on osattava torjua ne tai hyödyntää niitä.